În perioada 4-10 noiembrie școlarii din învățământul primar intră în vacanță. Pentru elevii clasei a IV-a C de la Școala Gimnazială "Ion Creangă" va fi fără îndoială o săptămână de odihnă binemeritată. Elevii clasei îndrumați de prof. înv. primar Neli Popoveniuc au susținut o lecție demonstrativă în cadrul comisiei metodice a învățătorilor unde au demonstrat că se poate învăța gramatică la un nivel înalt. Meritul aparține fără îndoială învățătoarei Neli Popoveniuc care pentru a ridica nivelul tuturor elevilor din clasă, a creat o metodă originală numită "Metoda performanțelor diferențiate". Metoda îi aparține în totalitate și este rodul reflectării asupra eficienței actului didactic și al cercetării individuale.
Metoda are la baza tratarea
diferenţiată a elevilor, respectând principiul particularităţilor de vârstă şi individuale în procesul de predare- învăţare, dar se bazează şi pe numeroasele beneficii pe care le implică învăţarea prin cooperare si
învăţarea prin competiţie.
Prezentarea metodei
În clasă există tablițe (4-5), iar tabla mare va fi impărțită în
tot atâtea coloane, astfel încât toți elevii unei grupe să fie scoși la tablă în același timp. Învățătoarea clasei va scrie pe tăblițe seturi de exerciții pentru fiecare elev în parte, în mod diferențiat pentru nivelul de cunoștințe și de dezvoltare intelectuală al fiecăruia. Cunoscând modul în care sunt poziționați elevii în bănci, învățătoarea clasei poate să știe la ce tăbliță va veni să lucreze fiecare
elev. Este foarte importantă organizarea colectivului și modul în
care fiecare știe
exact ce are de făcut!
În timp ce o grupă rezolvă la tăblițe primul set de exerciții ce le sunt destinate, elevii rămași, numiți sugestiv ,, Detectivii de greșeli’’, urmăresc dacă toți colegii lor au rezolvat corect exercițiile. Pe rând, vor ieși apoi la tăblițe următoarele două grupe.
Pe un flanelograf se va afla PANOUL DE REZULTATE - o planșă intitulată ,,Grămăticii iscusiți’’ sau ,,Matematicienii iscusiți’’, în funcție de disciplina
la care este folosită această metodă.
Rezultatele obținute de fiecare echipă de elevi vor fi consemnate pe panoul de rezultate cu markerul, sub forma de buline, steluțe, cerculețe,
etc. La finalul lecției vor fi apreciate toate grupele ( acestea fiind echilibrate din punctul de vedere al performanțelor intelectuale), dar și în mod individual, fiecare elev. Se vor oferi diplome și premii diverse (stickere, brelocuri, dulciuri).
Rezultatele au fost vizibil în favoarea elevilor, metoda fiind centrată pe elev, și ceea ce este într-adevăr foarte demn de luat în seamă, este faptul că într-o oră de curs se poate lucra cu un colectiv întreg de elevi, cei 30 de elevi au ieșit cu toții la tablă, rezolvând exerciții special alese după nivelul lor de pregătire.
Au fost folosite inclusiv mijloacele tehnologice moderne, elevii utilizând tabla interactivă pentru fixarea cunoștințelor nou achiziționate.
Lecția s-a bucurat de un mare succes, fiind apreciată de toate cadrele didactice prezente la activitate alături de d-na director Vieru Florentina, concluzia fiind că metoda originală ar putea fi aplicată de cât mai multe cadre didactice. Este un exemplu de calitate a actului didactic performant cu care SIC Bacău se mândrește și îi urăm felicitări d-nei Neli Popoveniuc pentru munca depusă în realizarea unor metode care să crească performanțele elevilor.
foarte frumos! felicitari colegei noastre!
RăspundețiȘtergere